Okiem uczestnika: Innowacje w sklepie internetowym – kieleckie forum eCommerce

Dziś w ramach Świętokrzyskich Dni Innowacji odbyło się w Kielcach forum pod nazwą „eCommerce – nowoczesne technologie dla firm". To bodaj pierwsze spotkanie tego typu w Kielcach i pochwały należą się organizatorom za podjęcie tego tematu. Sala co prawda nie pękała w szwach, ale pierwsze koty za płoty. Mam nadzieję, że to nie zniechęci pomysłodawców i impreza wejdzie na stałe do kalendarza – wszak zaplecze jest zacne.

Teraz słów kilka podsumowania (subiektywnego).

Temat forum zobowiązywał. Poprzeczka postawiona wysoko. Oczekiwałem, że dowiem się czegoś o wykorzystaniu nowoczesnych technologii w eCommerce. Moje oczekiwania były odrobinę za wysokie. Nie było spotkanie dla kreatorów innowacji, ale dla osób, które chcą z takich rozwiązań skorzystać – dla zwykłych przedsiębiorców. Gdy to zrozumiałem i z takim nastawieniem podszedłem do przedstawionych zagadnień okazało się, że z prezentacji można było wyłowić „innowacyjne" rozwiązania wspierające prowadzenie biznesu internetowego. Po raz kolejny widać, że przy obecnym stanie rozwoju naszego rynku internetowego nie trzeba patrzeć zbyt wysoko. Wystarczy sięgnąć po rozwiązania teoretycznie powszechne, które jeszcze dla wielu przedsiębiorców są innowacyjne (stąd cudzysłów). I tak Ania Rak przedstawiła kwestię budowy zaufania w eCommerce i jego wpływ na postrzeganie sklepu przez klientów. Przy okazji poruszony został temat regulaminów sklepów internetowych i ciekawa inicjatywa Trusted Shops w postaci darmowego podręcznika dla sprzedawców internetowych. Publikacja ta powinna być lekturą obowiązkową dla wszystkich działających na rynku internetowym. Konrad Latkowski przedstawił kilka narzędzi do monitorowania biznesu internetowego, ze wskazaniem na ich wady i zalety i miejsca gdzie one się sprawdzają. Wiedza w pigułce – osobiście dziękuję za usystematyzowanie. Hubert Turaj opowiedział o poszukiwaniu innowacyjności w dobrze zaprojektowanym usability i procesie zakupowym sklepu. Niby nic wielkiego, ale dla sporej części słuchaczy było to zapewne jak odkrywanie Ameryki. Marcin Walocha opowiedział o procesie powstawania biznesu Dontpay – ścieżka od pomysłu do realizacji. Uświadomiło to słuchaczom, że uruchomienie biznesu wiąże się z miesiącami ciężkiej pracy i dużymi nakładami. I tak faktycznie jest jeśli w grę wchodzi rozwiązanie dedykowane. Jeśli natomiast w grę wchodzi rozwiązanie dla startującego sklepu internetowego można sięgnąć po jedno z rozwiązań w modelu SaaS.

Ogólnie można powiedzieć, że zarówno organizatorzy jak i prelegenci stanęli na wysokości zadania. Mam też nadzieję, że lokalni przedsiębiorcy skorzystali z wiedzy w pigułce i będą wykorzystywać „innowacyjne"  rozwiązania w swoich biznesach. Liczę też na to, że takie podejście będzie owocowało sięganiem po prawdziwą innowacyjność.

Robert Sołkiewicz http://robert.solkiewicz.com

 

Czytaj więcej http://www.spinno.pl/aktualnosci-sektor-msp/564-okiem-uczestnika-innowacje-w-sklepie-internetowym-kieleckie-forum-ecommerce